MÝTO V NĚMECKU. PODÍVEJTE SE, CO SE MĚNÍ V ROCE 2019.
Po rozšíření mýta na všechny federální silnice v Německu v polovině minulého roku nastal čas na další změny týkající se placení mýta.
Změny v silničních mýtech jsou výsledkem změn dvou důležitých zákonů, BFStrMG (zákon o zpoplatňování používání federálních silnic) a GüKG (zákon o silniční dopravě).
Zvýšení sazeb
Mezi změnami pro rok 2019 v Německu je nejkontroverznějším – mezi německými a zahraničními dopravci – vysoký nárůst mýtných sazeb. Výška mýta byla stanovena zohledněním nákladů na výstavbu, provoz a údržbu silniční sítě. Jedna z nejdůležitějších logistických organizací, sdružení BGL, vyjadřuje politování nad 60% zvýšení tarifu (v případě 4-nápravových vozidel splňujících standard Euro 6).
Německé mýtné sazby (v EUR) od 1. ledna 2019:
Emisní normy | GVW od 7,5 do 12 tun | GVW od 12 do 18 tun | GVW nad 18 tun s max 3 nápravami | GVW nad 18 tun, 4 nápravy a více |
Euro 0/I | 0,167 | 0,202 | 0,247 | 0,261 |
Euro II | 0,156 | 0,191 | 0,236 | 0,250 |
Euro III | 0,146 | 0,181 | 0,226 | 0,240 |
Euro IV | 0,114 | 0,149 | 0,194 | 0,208 |
Euro V/EEV | 0,104 | 0,139 | 0,184 | 0,198 |
Euro VI | 0,093 | 0,128 | 0,173 | 0,187 |
Zákon, který nové mýto v Německu zavádí, též stanovuje nové povinnosti pro řidiče. Od 1. ledna 2019 budou muset uvést na vozové jednotce (OBU) hmotnostní kategorii.
Kromě toho pro vozidla s hmotností vyšší než 18 tun musí řidiči zadávat počet náprav. Toto bude možné i v případě vozidel s nižší GVW, ale nebude to povinné.
Žádné nastavení hmotnostní kategorie pro vozidla s hmotností nad 18tun bude mít za následek pokutu.
Nákladní vozidla s alternativním pohonem jsou vyloučené z mýta.
Dopravci využívající vozidla s alternativními pohony mohou od nového roku počítat se slevami. Podle odstavce 2 bodu 1 zákona o elektromobilech jsou elektrické, hybridní a vozidla s vodíkovými palivovými články na neurčito osvobozeny od mýta.
Navíc do konce roku 2020 se těžké nákladní vozidla poháněné CNG (stlačený zemní plyn) a LNG (zkapalněný zemní plyn) vylučují se silničního mýta v Německu. Výjimka se vztahuje i na dvojpalivové vozidla na zemní plyn a naftu. Po těchto dvou letech by byla vozidla poháněná zemním plynem osvobozená od části mýtného, tj z enviromentálního poplatku (za znečištění ovzduší).